Empātijas skola® Veselīgas izglītības koncepta ietvaros iekļauj divas programmas: Cienoša komunikācija® un Tanzpro®-Biodanza.
Kā mums pieaugušajiem, bērniem, skolotājiem, kolēģiem labāk saprast vienam otru un atrast pareizos vārdus dažādās dzīves situācijās? Kā saprast savas un otras situācijā iesaistītās personas izjūtas, emocijas un vajadzības? Kā risināt konfliktu situācijas, nevainojot ne sevi, ne otru cilvēku? Viena no spējām, kura mums var palīdzēt šajos jautājumos ir empātijas spēja. Mūsu audzināšana un izglītība pārsvarā balstās uz paklausības un dominēšanas principiem, nevis līdztiesības un sadarbības principiem, tāpēc īpaši svarīgi ir pievērst vairāk uzmanības emocionālā intelekta attīstībai, kuras viena no sastāvdaļām ir empātija.
Dr. M. Štuks, balstoties uz
vairāk nekā 15 gadu ilgiem zinātniskiem pētījumiem Leipcigas Universitātē, ir izveidojis
Empātijas skolas konceptu, kurš tika zinātniski izpētīts Vācijas Veselības
Ministrijas projekta par veselīgu dzīvesveidu skolās un bērnudārzos ietvaros.
Empātijas skolas koncepts balstās uz divām zinātniski
pamatotām programmām / treniņiem, kuri ir empātijas prasmju uzlabošanas pamatā:
- cienoša komunikācija - DZĪVES VALODA – verbāla pieredze (Maršals Rozenbergs, nevardarbīgā komunikācija);
- biodanza – DZĪVES DEJA –neverbāla uz pārdzīvojumu orientēta pieredze (Rolando Toro).
Lai arī M.Rozenbergs un R.Toro, nekad dzīves laikā
nesatikās, viņu idejas un metodes viena otru papildina un ir viena veseluma
divas daļas – Valoda un Izjūtas, jo saskarsmes procesā vienādi svarīgas ir gan
mūsu izjūtas, emocijas, gan arī mūsu valoda. Abu autoru pamatideja ir rūpēties
par dzīvi, palīdzēt cilvēkiem satikties un veidot cienošas, empātiskas un
tolerantas attiecības, kas balstās sadarbībā.
Darbojoties šajās programmās gan ar bērniem, gan
pieaugušiem, M. Štuks Empātijas integrētajā modelī izmanto dzīvnieku tēlus.
Dzīves
valoda ir valoda, kura mūs savieno ar citiem (citu nevainošana, skaidra savu vajadzību
un jūtu izpaušana, spēja lūgt kādam atbalstu) un tā tiek simbolizēta ar žirafi.
Savukārt, valodu, kura mūs šķir, simbolizē vilks (nespēj skaidri izteikt izjūtas
un vajadzības vārdos, izsaka prasības, pretenzijas, kritiku, morāli vērtējumi,
manipulācija).
Dzīves
deja pārstāv cieņpilnas komunikācijas neverbālos aspektus. Pingvīns pārstāv
dzīves uztveri, kas balstās darbībā, mīlestībā, intuīcijā un realitātes
uztveršanā caur izjūtām. Pingvīns pārstāv integrētu sabiedrību, kura darbojas
pēc sadarbības principiem. Savukārt, leduslācis pārstāv racionālu dzīves
pieeju, balstītu uz distancētu un izolētu dzīvesveidu, domu, jūtu nodalīšanu un bailēm no kontakta.
Ikvienā cilvēkā mājo katrs no šiem dzīvniekiem un katrs no
tiem ir labs savā būtībā. Atšķirība ir dzīves kvalitātē, labizjūtā. Jo vairāk
mēs savienojamies ar „žirafes” valodu un „pingvīna” izjūtu, jo empātiskāku
saskarsmi un vidi veidojam, kas labvēlīgāk ietekmē gan mūsu fizisko, gan
psiholoģisko veselību (Grīvza, 2015).