Mana roka aizskar tavu sirdi
Mūsu bērni ir tikpat dažādi, kā bērnu zīmējumi, kuri dažādu vecuma bērni zīmēja Tanzpro-Biodanza nodarbības beigu daļā. Un daloties šajos zīmējumos ar mums, bērni vēlas un cer tikai uz vienu - tikt ieraudzīti visā to skaistumā un bagātībā. Tā kā to burvīgi ir uzrakstījis Reg Grammer savā dziesmā "Redzi mani skaistu" :
Redzi mani
skaistu,
Lūkojies
pēc labākā manī.
Tas ir tas,
kas es esmu,
Un viss,
kas gribu būt.
Tas var prasīt
laiku,
To var būt
grūti atrast,
Bet redzi
mani skaistu!
Redzi mani
skaitu
Ikvienu un
katru dienu.
Vai tu varētu
mēģināt,
Varētu atrast
veidu,
Kā redzēt
mani spīdam
Visā ko es
daru
Un ieraudzīt
mani skaistu?
Ir pienācis laiks, mums pieaugušajiem, pastiept roku pretī bērnu sirdīm un vairāk parūpēties par bērnu emocionālajām vajadzībām.
“Cilvēces izdzīvošana ir atkarīga no bērnu siržu izglītošanas...Neiecietība izraisa naidu un dalīšanu... Jaunajām paaudzēm ir liela atbildība nodrošināt, ka pasaule kļūst par miermīlīgāku vietu visiem. Bet tas var kļūt tikai par realitāti, ja mūsu izglītības sistēmas izglītotu ne tikai smadzenes, bet arī sirdi. Nākotnes izglītības sistēmās lielāka uzmanība jāpievērš cilvēku spēju stiprināšanai, piemēram, sirsnīgumam, cilvēces un mīlestības vienotības izjūtai.” /Dalailama/
Nav noliedzams, ka bērniem ir svarīgi iegūt racionālas zināšanas. Taču skaidrs ir arī tas, ka vislabāk bērni apgūst jebkādas zināšanas labvēlīgā vidē - vidē, kura veicina visu bērnu attīstību, kur bērni un pieaugušie ir iejūtīgi viens pret otru un prot veidot savstarpēji pieņemošas, draudzīgas attiecības. Kur attiecību veidošana un empātijas attīstīšana ir tikpat svarīga prasme, kā racionālu zināšanu ieguve.
Ideja par sirds izglītošanu un
sirds-prāta izglītošanas līdzsvaru nav jauna. Jau gadsimtiem atpakaļ
Aristotelis ir teicis, ka “Prāta izglītošana bez sirds izglītošanas nav
izglītība vispār”.
Mēs varam bērniem iemācīt šīs
prasmes, taču lai to izdarītu nepietiek par to stāstīt stāstus, lasīt grāmatas
un teikt “tā ir labi darīt” un “tā nevajag darīt”. Mums ir jārada apstākļi,
kuros bērni var izjust pozitīvas attiecības ar citiem, justies droši kopā ar
citiem un spēt veidot attiecības ar citiem. Bērniem ir jārada apstākļi, kuros
viņi var veidot pozitīvas ķermeniskas pieredzes ar citiem vienaudžiem,
skolotājiem un vecākiem.
Vairāk par attiecību svarīgumu var izlasīt rakstā "Attiecības - pamata izdzīvošanas mehānisms. Kā palīdzēt bērniem veidot veselīgas attiecības?"
Tanzpro-Biodanza bērniem ir izveidots kā 10 nodarbību treniņš bērnudārzu un 20 nodarbību treniņš sākumskolas bērniem, kuru var apgūt skolotāji bērnudārzos, skolās un citās mācību iestādēs / psihologi, psihoterapeiti, sociālie darbinieki un citi veselības aprūpes specialisti / un citi interesenti, kuri strādā ar bērniem.
TANZPRO -Biodanza nodarbību mērķi bērniem:
Veicināt veselību un radošumu: Biodanza vingrinājumi ir veidoti, lai veicinātu un uzlabotu ķermeņa organisko vienotību un ķermeņa homeostāzi, t.i., uzlabot pašregulācijas spēju – piemēram, ķermeņa temperatūru un citas fizioloģiskas reakcijas. Jo īpaši, Biodanza uzlabo motorās funkcijas, t.i., spēju izjust ķermeņa elastīgumu, veiklumu, ritmu, plūsmu, harmoniju u.c., tādējādi radot piepildījuma izjūtu radošu kustību veidu izpausmē.
Savienot darbību ar emocijām: Biodanza metode dod bērnam iespēju uztvert savas emocijas, kas var tikt izpaustas caur kustību, tādējādi samazinot psihosomatiskus simptomus un veicinot iekšējo radošumu.
Radoša izpausme: Viens no galveniem mērķiem ir emociju/ izjūtu izpausme - izmēģināt dažādas izpausmes formas un atrastu jaunas izpausmes iespējas.
Grupas vienotības izjūta: Piederība grupai ir būtiska attīstības sastāvdaļa. Izolētība rada neapmierinātību. Biodanza metode veicina grupas piederības izjūtu, atbalsta izjūtu, pieņemšanu. Tās mērķis ir veicināt empātiju un palīdzēt izveidot un dzīvot emocionālās attiecībās, pieredzēt savstarpēju mijiedarbību, līdzsvarotu došanu un ņemšanu, just savstarpēju cieņu, pieredzētu draudzību. Vecākiem ar bērniem tā sniedz iespēju ienest attiecībās jaunu enerģiju - vairāk siltuma un afektivitātes.
Pašdisciplīnas un koncentrēšanās veicināšana: Bērnam ir svarīgi atklāt, ka viņš var koncentrēties. Biodanza metodes pamatā it fokusēšanās uz darbību “šeit un tagad”, un iesaiste katrā vingrinājumā/ dejā veicina gan pašdisciplīnu, koncentrēšanos, stiprinot bērna darbības iekšējo motivāciju, kā rezultātā tiek stiprināta bērna identitātes izjūta.
Par iespēju apgūt TANZPRO-Biodanza bērniem programmu, kā arī pētījumu rezultātiem var izlasīt šeit.
Vineta Grīvza, psihologs, Veselīgas izglītības centra domubiedre
www.biodanza-vineta.lv