Empātijas skolas koncepts jeb kā veidot cienošas, empātiskas attiecības
Kā mums pieaugušajiem, bērniem, skolotājiem, kolēģiem labāk saprast vienam otru, atrast pareizos vārdus dažādās dzīves situācijās? Kā saprast savas un otras personas situācijā iesaistītās izjūtas, emocijas, vajadzības? Kā risināt konfliktu situācijas nevainojot otru vai sevi? Viena no spējām, kura mums var palīdzēt šajos jautājumos ir empātijas spēja. Mūsu audzināšana un izglītība pārsvarā balstās uz paklausības un dominēšanas principiem, nevis līdztiesības un sadarbības principiem, kas ietekmē arī veidu, kā mēs viens ar otru sazināmies.
Maršals Rozenbergs, nevardarbīgas komunikācijas
pamatlicējs, uzsver, ka empātija ir tā, kas aicina iztukšot mūsu prātu,
atteikties no kategorizācijām, ierastās domāšanas un citu vērtēšanas, un uzklausīt citus cilvēkus ar visu mūsu
būtību. Empātija ir klātbūtne. Domājot un uztverot citus cilvēkus katergorijās
(kā piemēram, imigrants, blondīne, bērns, skolēns, u.c.), mēs atņemam sev
iespēju ieraudzīt otrā personā cilvēku un tas ietekmē mūsu izturēšanos pret
otru. Domājot kategorijās ir vieglāk būt neiecietīgam, pamācošam un pašam to
sevī nepamanīt. Mūsu izglītības procesā mēs iegūstam daudzas zināšanas, bet
neviens mūs nemāca būt par vecākiem. Ko nozīmē būt labam vecākam? Mēs tiekam
audzināti domāt, ka vecāku (un arī skolotāju) uzdevums ir panākt, lai bērni labi
uzvedas. Mēs (sabiedrība) piešķiram vecākiem un skolotājiem autoritāti panākt,
ka cilvēkiem, kurus mēs nosaucam par „bērniem” vai „skolēniem” ir jāuzvedas
noteiktā veidā. Un nereti, lai to panāktu, mēs aizmirstam par cilvēcīgu cieņu.
Mēs izmantojam sodu vai apbalvojumu sistēmu un panākam, ka bērni uzvedas tā, kā
mēs to vēlamies. Tas notiek nevis tāpēc, ka bērni paši labprātīgi tā vēlas
uzvesties, bet to darīt viņiem liek vai nu bailes no soda, vainas apziņa, kauna
sajūta vai vēlme iegūt apbalvojumu. Šie
mehānismi turpina darboties arī vēlāk mūsu dzīvē, jo mēs tiekam iemācīti, ka
kāds ir vainīgs. Vai nu tas esmu es, vai tas otrs, ar kuru es esmu saskarsmē. Vai
šī enerģija, kas rada bailes, vainu, kaunu, ir tā ko mēs gribam radīt
attiecībās ar saviem bērniem, partnerattiecībās, tuviem cilvēkiem, kolēģiem?
Maršals Rozenbergs uzsver, ka komunicējot ar bērniem vai
pieaugušajiem veidā, kad mēs apzināti nemēģinām otrai personai likt darīt to,
ko mēs vēlamies, bet tā vietā radam kvalitatīvu klātbūtni, savstarpēju cieņu un
spējam cienošā veidā saprast abu pušu vajadzības un to, ka abu pušu vajadzību
piepildīšana ir savstarpēji atkarīgas, iepriekš šķietami neatrisināmi konflikti
apbrīnojamā veidā tiek viegli atrisināti. Tam ir nepieciešama cita veida
enerģija un attiecības. Attiecības, kurās abas puses uzticas viena otrai, nevis
viena puse uzspiež otrai savu autoritāti. Lai to paveiktu ir nepieciešams
atteikties no bērnu/ citu cilvēku morālistiskiem vērtējumiem, tādiem kā
labi/slikti vai pareizi/nepareizi uz valodu, kura balstās mūsu vajadzībās. Mums
ir jāiemācās bērniem pateikt vai viņu rīcība ir harmonijā ar mūsu vajadzībām
vai ir konfliktā ar mūsu vajadzībām, bet mums tas ir jādara veidā, kas nerada
bērnam vainas vai kauna sajūtu.
Mums pieaugušajiem, vecākiem un skolotājiem, kas esam
iemācīti domāt morālistiskos vērtējumos, nav viegli pāriet no valodas, kas
kategorizē bērnu/pieaugušo uzvedību no pareizi/nepareizi vai labi/slikti. Tam
ir nepieciešama spēja būt klātesošam un spēja empātiski uzklausīt bērnu/otru
cilvēku brīdī, kad viņš bēdājas. Tas nav viegli, jo mēs esam trenēti rīkoties,
mēs gribam sniegt padomu, izlabot lietas. Taču viss, kas ir nepieciešams, ir
empātiska klātbūtne, kad bērns/pieaugušais sajūt, ka mēs esam kopā ar viņu un
patiešām dzirdam kā viņš jūtas un kas viņam ir nepieciešams. Ir nepieciešama spēja
saprast izjūtas, izteikt izjūtas un vajadzības vārdos. Tās ir kvalitātes un
prasmes, kuras mēs varat apzināti trenēt un attīstīt. Apzināti izvēlēties
komunikācijas veidu, kas balstās savstarpējās cieņas, pieņemšanas un
beznosacījuma mīlestības pamatprincipos. Komunicēt šādā veidā nenozīmē
piekāpšanos un atkāpšanos no savām vērtībām. Tas nozīmē izrādīt cilvēkiem
vienāda līmeņa cieņu un empātiju, gan tad, kad tie atsakās darīt to, ko mēs
viņiem prasām darīt, gan tad, kad tie piekrīt. Beznosacījuma mīlestība nozīmē,
ka abas puses uzticas viena otrai tajā, ka viņi saņems noteiktas kvalitātes
sapratni.
Balstoties uz M.Rozenberga izstrādāto nevardarbīgās
komunikācijas metodi, ir izstrādāts cienošas komunikācijas treniņš, kuru
Latvijā piedāvā Veselīgas izglītības centra (www. veseligaizglitiba.lv) speciālisti
Empātijas skolas® koncepta
ietvaros.
Empātijas skolas® koncepts balstās uz divām
zinātniski pamatotām programmām / treniņiem, kuri ir empātijas prasmju
uzlabošanas pamatā:
1) Cienoša komunikācija
- DZĪVES VALODA – verbāla pieredze (Maršals Rozenbergs, nevardarbīgā
komunikācija) – tā ir valoda, kas mūs savieno ar citiem, tā ir citu un sevis
nevainošana, skaidra savu vajadzību un izjūtu izpaušana vārdos, spēja lūgt
otram atbalstu.
2) Biodeja – DZĪVES DEJA – empātijas neverbāla uz
pārdzīvojumu orientēta pieredze (Rolando
Toro, spāniski - Biodanza) – tā ir dzīves uztvere, kas balstās darbībā, mīlestībā, intuīcijā un realitātes
uztveršanā caur izjūtām. Tā veido sabiedrību, kas darbojas pēc sadarbības
principiem.
Lai arī M.Rozenbergs un R.Toro, nekad dzīves laikā
nesatikās, viņu idejas un metodes viena otru papildina un ir viena veseluma
divas daļas – Valoda un Izjūtas, jo saskarsmes procesā vienādi svarīgas ir gan
mūsu izjūtas, emocijas, gan arī mūsu valoda. Abu autoru pamatideja ir rūpēties
par dzīvi, palīdzēt cilvēkiem satikties un veidot cienošas, empātiskas un
tolerantas attiecības, kas balstās sadarbībā. Šo prasmju attīstība un
nostiprināšana tiek trenēta abos treniņos. Vairāk par šiem treniņiem un
pieejamību ar izlasīt Veselīgas izglītības centra mājas lapā www.veseligaizglitiba.lv
Jo vairāk mēs spējam veidot empātiskāku saskarsmi un
vidi, jo labvēlīgāk tā ietekmē gan mūsu fizisko, gan psiholoģisko veselību.
„Nav sliktu
cilvēku, ir sliktas komunikācijas prasmes” /M.Rozenbergs/
Izmantotā literatūra:
Marshall
B. Rosenberg (2012) Living Nonviolent Communication. Practical Tools to Connect
and Communicate Skillfully in Every Situation. Sounds True, Inc. USA
Vineta Grīvza, psiholoģe, biodejas skolotāja, Veselīgas
izglītības centra domubiedre
www.biodanza-vineta.lv